Kjoi fra Selfossí! ♡

Vad heter hästen? Kjóí frá Selfossí. 
Vad kallar du hästen? Killen, gubben, älskling, snygging... 

Hur gammal är den? Han är född 1995, så 20 år! 
Vilket år/månad/dag föddes den? Eftersom han är född i det fria på Island finns inget födelsedatum.
Vilken färg har den? Han är musblack, på vintern är han ljus,  på sommaren mörkgrå. 
Har den några tecken? Zebraränder och ål. 
Hur hög i mankhöjden? Han är ca 142 cm hög. Precis lagom :) 
Är det ett sto/valack/hingst? Valack
Har du tävlat den i hoppning? Nej
Har du tävlat den i dressyr? Nej

Är den tävlad fälttävlan? Nej
Är den tävlad i trav? Nej
Är den tävlad i galopp? Nej
Är den tävlad i något annat? Inte vad jag vet, men kan säkert ha gått lättare klasser (islands-/gångartstävlingar) för många år sedan. 


 

Hur högt har du hoppat med den? Inte alls högt, max 50 cm,  för han har aldrig fått lära sig att hoppa (!). 
Är hästen bra på dressyr? Helt okej, har t.ex. kunnat piaff. 
Hur är den i skritten? Han går oftast på ganska bra.
Hur är den i traven? Han har en fin trav!
Hur är den i galoppen? Vi måste jobba mer med den så fort underlaget blir bättre! 
Kan den skänkelvikningar? Ja
Kan den öppna/sluta? Ja, det tror jag. Vi har börjat öva lite öppnor nu,  och det verkar han kunna. 
Kan den galoppombyten? Tror inte det
Är hästen pigg? För det mesta!
Är hästen trög? Visst sätter han sig på tvären ibland,  men nej. 
Är hästen stark? Kan bli, men har blivit mycket bättre på senaste tiden. 

Är hästen het? Ibland taggar han till ordentligt, men oftast inte. 
Bockar den? Nej.
Stegrar den? Nej
Sparkar den bakut? Nej
Skenar den ofta med dig/andra? Han har gjort det i perioder,  men nu är det borta! 


 
Är den tittig? Nej, han blir sällan rädd.
Har du badat tillsammans med den? Ja faktiskt gjorde jag det i höstas. 
Har ni hoppat tillsammans? Ja,  lite småskutt.
Har ni galopperat på en äng tillsammans? Oh ja :)
Har den bra hoppteknik? Nej haha! 

Hur högt brukar du hoppa med den? Om jag hoppar,  20-40 cm ungefär.
Hur ofta hoppar du den? Sällan. Aldrig under vintern och då och då på sommaren. 
Hur är den när den rids ut? För det mesta pigg och fin. 
Tycker den att det är kul? Ja det tror jag nog!
Blir den piggare eller trögare än på banan när ni rider ut? Kan ibland bli lite trögare på vägen bort från stallet och piggare på vägen hem. Men det brukar inte vara någon stor skillnad på om man rider ut eller på banan.

Står hästen i box? Nej
Går hästen på lösdrift? Japp 
Hur mycket och vad äter hästen? Bara hö,  just nu runt 7 kg/dygn (och det är i mesta laget). 


 

Går den i hagen varje dag? Ja dygnet runt.
I en stor eller liten hage? Inte jättestor,  men inte pytteliten heller. 
Hur länge går den ute per dag? 24 h minus den tid jag rider o.s.v. 
Gillar den att vara ute i hagen? Ja han går väldigt sällan in. 
Har den vindskydd i hagen? Självklart, de kan gå in i en dubbelbox inne i stallet.

 

Hur ofta rids hästen? 4-5 dagar i veckan,  ibland arbete från marken också. 
Är det en svår- eller lättriden häst? Han är inte helt lättriden. Dels är han en "enmanshäst" som inte vill ha flera olika ryttare och dels testar han mycket, klarar man inte av det tar han över. 

Vem äger hästen? Min f.d. ridlärare. Jag är fodervärd på obestämd tid sedan 3 år,  hon kommer inte att ta tillbaka honom. 
Är hästen snäll i stallet? Jadå 
Kan hästen stå lös i stallet? Ja,  jag binder sällan upp honom. 
Är hästen lättlastad? Han går att lasta, men vi åker så sällan någonstans så han är inte så van vid att åka transport. 
Är den snäll att klippa? Vet ärligt talat inte säkert, men det tror jag. Jag klipper honom inte men vet att ägaren ett tag klippte honom på våren för att bli av med den sista vinterpälsen. 
Vad har den för sadel/sadlar? Jag rider i en aroundsadel, men har även en gammal islandssadel hängande i stallet. Snart ska jag också få ägarens fina bomlösa sadel,  eftersom hon inte haft användning för den på så länge. 
Vad har den för benskydd/benlindor just nu? Inga alls
Vad har den för bett just nu? Ett rakt appelmouthtränsbett. Jättenöjd!
Vad har den för täcken just nu? Inga, men på sommaren har han eksemtäcke dygnet runt. 

Tror du att hästen gillar dig? Ja jag hoppas det :) 
Gillar du hästen? Jag älskar honom! 
Nämn en sak som är – – med hästen: Hans eksem.
Nämn en sak som är + med hästen: En? Att han är så speciell och aldrig blir tråkig! 
Har ni många minnen tillsammans? Ja,  vi har varit tillsammans i snart fem år! 
Har du någon gång sagt ”jag älskar dig” till hästen?

Nästan varje dag! 





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

teenagehorsegirl.blogg.se

Mitt liv som tonåring och hästtjej!

RSS 2.0